3 fordele ved at bruge de sociale medier til rekruttering

Jobposter.nyheder

Der er mange fordele ved at anvende de sociale medier til rekruttering. Når det handler om at få et stillingsopslag ud til de rette modtagere, indeholder de sociale medier nogle helt unikke værktøjer, som kan udgøre forskellen imellem at modtage få eller mange ansøgninger og ikke mindst ansøgninger fra de rette kandidater!

De sociale medier er i stigende grad ved at ændre den måde, kandidater og virksomheder kommunikerer og kommer i kontakt med hinanden på, og stadig flere virksomheder vælger at bruge de sociale medier til Employer BrandingCorporate Branding og ikke mindst rekruttering af nye medarbejdere.

Men hvorfor er de sociale medier blevet en så central del af rekrutteringsstrategien i så mange virksomheder? Hvad er det de sociale medier helt konkret bidrager med, når det handler om at rekruttere talentfulde kandidater? Her får du overblikket over 3 afgørende fordele ved at benytte de sociale medier til rekruttering.

– Den største talentpulje
– Målrettet jobannoncering
– Annoncering til passive jobsøgende

Danmarks største talentpulje

Den massive tilstedeværelse af brugere på de sociale medier gør, at de er et oplagt sted at lede, når det handler om at finde kommende medarbejdere. Facebook er verdens største sociale platform, og LinkedIn er verdens største netværk for erhvervsaktive. Facebook og LinkedIn udgør uden sammenligning de største kandidatdatabaser i Danmark, og med en målrettet rekrutteringsstrategi kan de mange brugere omdannes til virksomhedens egen talentpulje.

Facebook har ca. 3.500.000 månedlige brugere, og LinkedIn har ca. 1.100.000 månedlige brugere.

Målrettet jobannoncering

En af de helt store fordele ved at anvende de sociale medier til rekruttering er muligheden for at målrette annonceringen af et jobopslag direkte til udvalgte kandidater, som har de rette kompetencer i forhold til jobindholdet. I modsætning til traditionel jobannoncering, hvor et jobopslag typisk lægges op på en jobportal, og arbejdsgiveren derefter venter på, at der forhåbentlig kommer nogle kvalificerede ansøgere forbi, gør LinkedIn og Facebook det muligt at annoncere jobopslag direkte til potentielle kandidater. Herved bliver arbejdsgiveren ikke oversvømmet med irrelevante jobansøgninger eller ansøgninger fra kandidater med manglende kvalifikationer. I stedet vil indkommende ansøgninger i langt højere grad komme fra kvalificerede og interesserede kandidater.

Passive jobsøgende

De sociale medier gør det muligt at nå ud til en særlig type af kandidater, som det ikke tidligere har været muligt at henvende sig til på de traditionelle jobportaler. Dette er de såkaldte passive jobsøgende, som er kandidater, der måske allerede er i arbejde og ikke selv er aktivt jobsøgende, men som kan være interesseret i et nyt job, hvis de rigtige karrieremuligheder viser sig. De passive jobsøgende er ofte meget velkvalificerede kandidater, og de sociale medier giver en helt unik mulighed for at fange opmærksomheden hos disse kandidater og præsentere dem for stillingsopslag.


Image

Få dit jobopslag på de sociale medier.

Jobopslag direkte til potentielle kandidater på de sociale medier

Se hvordan

Del indlæg